POP

Al weken zit het in mijn hoofd: Wat ga ik doen nu mijn 8e jaars hun eindadvies hebben.
Ik kan gewoon doorgaan waar ik gebleven ben. Dit betekent iedere week “nieuw” werk op het bord zetten en instructie geven. Klaar en dat week in week uit tot de laatste schooldag……
Dat kan vast anders…!
Gelukkig heb ik vakantie, vrij van school …….
Ik stel me de vraag  Wat denk je dat je 8e jaars nodig hebben….
Na een goede nachtrust en een kop koffie : Eureka …
Ik ga een POP ontwikkelen, roep ik thuis enthousiast, voor mijn 8e jaars…
Jeetje, zijn ze daar niet een beetje te oud voor, zegt Benjamin (zoon)  vanachter z’n laptop.
Ik moet vreselijk lachen. Je hoort het wel als ik klaar ben. 

Ik pak mijn Macbook en begin te schrijven.
Wat is POP  en hoe gaan we dit vertalen naar onze eigen situatie.
Omdat het al een tijdje in mijn hoofd heeft zitten borrelen komt het er makkelijk uit….
De hele dag ben ik druk met de POP.
De volgende dag ga ik  POP shoppen.
Ik koop alleen A4 rekenschriften want A4 taalschriften heb ik in de groep.
Tik een 2e hands IKEA kastje op de kop als POPkast.
Thuis gekomen toon ik trots mijn aankopen :
Kijk, dit zijn de schriften en dat wordt de POPkast.
Rare poppenkast, zegt Eduard (hard werkende Bankman!)  die net thuis komt van het werk.
Is sowieso een beetje raar waar Lautje mee bezig is ..,  zegt Benjamin.
Hij geeft me een kus op mijn voorhoofd en zegt verbaasd: Waar zijn nu de poppen? 
Ik leg het nog wel uit ……. werk ze! en duik achter de Mac om de POP kalender in elkaar te fröbelen.

De eerste dag na de vakantie.
Alle POPspullen (schriften, mapjes en kalender) liggen op de uitleg/ instructie tafel 
en al mijn 8e jaars zitten er om heen. Oké, wat gaan wij doen. 
Ik deel de mapjes uit (met de POP beschrijving en de weekplanningen ) en begin voor te lezen:
Wat is POP ? POP is een  Persoonlijk OntwikkelingsPlan.
Een persoonlijk ontwikkelingsplan is een afspraak tussen jou en je werkgever over jouw persoonlijke ontwikkeling. Jij zorgt voor je eigen leerproces, de werkgever faciliteert met tijd en geld. Om een POP op te stellen moet je grondig nadenken over jezelf en je toekomst.
citaat van www.carrieretijger .nl

Maar hoe gaan wij dit toepassen: 
Je gaat een plan(ning) maken om ervoor te zorgen dat je gaat werken aan leerstof die je nog niet voldoende/ goed beheerst, je werkt op je eigen tempo en niveau! 
Zo bereid je je  voor op het VO. 
Ze lezen verder en ik zie ze denken. Na een tijdje zeg ik: Zijn er vragen? 
Dus je mag je gewoon zelf bedenken wat je gaat doen?  Kan je ook uit het 7A boek iets gaan oefenen?  Of kan ik nu de komende weken alleen maar procenten gaan doen? 
Mag je samenwerken? …. o, nee da’s niet zo handig want je moet zelf kijken wat je nog moeilijk vindt! Ik ga gewoon verder in het 8A boek….dat kan toch ook!
Je zet dus niets meer op het bord… alleen POP rekenen en POP taal!
Je plant en bedenkt het nu allemaal zelf… cool!  Je kan ook gewoon op de computer rekenen en taal oefenen…. dat staat hier.  Je moet ook een reken- of taalinstructie geven…

Maar hoe gaan we het dictee nou doen als iedereen ergens anders is en op zijn eigen tempo werkt? 
Met die vraag heb ik natuurlijk rekening gehouden.
Alle dictees voor niveau E en F, heb ik ingesproken en in iTunes gezet.
Als je klaar bent met een hoofdstuk, loop je naar de Mac, zet de koptelefoon op en je kan het dictee in je dicteeschrift gaan maken! 
Kijk jij het dan wel na, Lau. Ik knik : Tuurlijk kijk ik het na, gooi maar in de nakijkbak! 

Ik deel A4 schriften uit: Dit zijn jullie werkschriften. Heeft iemand nog iets te vragen? 
Ja, wat is dit ….en dat daar! zegt Jaimy, wijzend naar de kalender en de kast.
Dit is de POPkalender, waarop je aangeeft wanneer je bijvoorbeeld een dictee gaat doen.
Je kan ook noteren waar je extra instructie over wil. Misschien heb je extra of ander materiaal nodig…. Zet het allemaal op de POPkalender. En in die kast, daar zitten extra rekenboeken in van deel 6 tot en met 8. In de grote mappen vind je informatie en oefenboekjes over verschillende reken- en taal onderdelen. Weeg- en meet materiaal, maar dat kan aangevuld worden op aanvraag…..Dat is dus de POPkast. 
Grappig alles met POP, zegt Nina.
Weet je wat Benjamin en Eduard dachten, zeg ik tegen de groep, die dachten dat het om een POPpenkast ging !

Ze lachen en gaan met al hun POP spullen naar hun tafeltje, de laatjes worden leeggehaald.
Het POPtijdperk is begonnen….. ben benieuwd hoe het gaat…..