gewoon!

Vandaag is het broertje van Evelien een paar uur bij ons in de groep.
Joep is 7 jaar en heeft het syndroom van Down.
We starten deze eerste dag na de herfstvakantie in de kring.
Evelien zet haar stoel in de kring en Joep gaat naast haar zitten.
Zijn blauwe tas heeft hij in zijn handen.
Mijn leerlingen kennen Joep, want Joep komt Evelien vaak ophalen.
Maar nu Joep in de kring zit, is het anders.
Joep wil héél erg graag dat Maurits naast hem komt zitten.
Hij kent mij goed, zegt Maurits en glundert.

Wat gaan we allemaal doen nu Joep bij ons in de groep is. 
We gaan eerst naar een filmpje kijken.
Het is een informatie filmpje van de school van Joep.
Joep herkent zich zelf en moet lachen. Hij zit op een stoeltje en pakt de hand van een meisje vast. Joep roept iets, een naam.
Is dat zijn vriendinnetje, fluister ik tegen Evelien. 
Evelien knikt. Joep kijkt blij. Hij herkent kinderen, juffen, zijn school.
We bekijken het hele filmpje zodat mijn leerlingen zien dat ze op 
de school van Joep ook in de kring zitten, leren lezen, rond crossen op karren. 
Joep, zullen wij een liedje zingen.
Jaaa, roept Joep. We beginnen met een Sinterklaasliedje. Daarna zingen we ‘In de maneschijn’ en ‘Ik stond laatst voor een poppenkraam’.
Joep bedenkt samen met Evelien en Maurits de bewegingen en iedereen doet mee. Bij ‘Op een grote paddestoel’ gooit Joep zich op de grond terwijl wij zingen ‘Met zijn beentjes in de lucht!’

Tikkertje is de volgende activiteit. We gaan naar buiten en verzamelen op het basketbalveld. Joep is de tikker.
Hij rent hard achter iedereen aan. Mijn leerlingen laten zich, zoals we af hebben gesproken, makkelijk tikken.
Justus doet alsof hij hard rent, Louk laat zich vallen als hij getikt wordt,
Menno rent voor Joep zodat hij wel getikt moet worden!
Ook als Joep een nieuwe tikker kiest, blijft hij rennen en tikken.
De meisjes gillen, dat hoort erbij als het spannend is!

Terug in de groep maakt Joep een tekening op het bord. Hij is dol op tekenen.
Zal ik je naam erbij zetten, vraagt Maurits. JA, zegt Joep en tekent met een paars krijtje. Iedereen werk rustig door. 
Joep ga je zo werken op je computer? vraag ik na 10 minuten.
Aan de uitlegtafel werkt Joep op zijn kleine computer, hij drukt op de toetsen en is zeer geconcentreerd bezig. Hij lacht en kijkt even op.
Mijn kinderen werken en kijken zo af en toe wat Joep doet en gaan dan weer verder met hun werk.

Het is anders met Joep erbij, het is gewoon maar ook zo bijzonder…