hand

Donderdagochtend, na een uurtje zelfstandig werken presenteer ik de hand. Een idee van een collega van Saraï (mijn dochter).
Als ze het vertelt ben ik meteen enthousiast en zie, zoals altijd, de mogelijkheden voor mijn groep: Helemaal leuk dat ga ik binnenkort in de groep doen!

Ik zie dat mijn leerlingen niet goed kunnen inschatten wat ik nou precies ga doen. Ze kijken naar het scherm met daarop een afbeelding van een hand.
De presentatie start met de duim.
Ik steek mijn duim omhoog. Waar ben ik goed..waar ben ik trots op….dat vertelt de duim. En iedereen is goed in iets!
Op het scherm verschijnt na de duim, de ringvinger.
Waar wil ik naar toe…en dan bedoel ik natuurlijk niet de Efteling of Walibië,
waar de 8e jaars meisjes laatst naar toe zijn geweest.
Milia, Lisa, Yinthe, Carlijn, Amy, Yulia, en Doortje beginnen te lachen.
Of naar een concert van One Direction. Joehoe, roept Naddy als grootste fan.
Maar ik bedoel, wat is je doel, wat wil je bereiken…De wijsvinger geeft dus de richting aanTot nu toe is het duidelijk.
En dan de middelvinger. Ik laat mijn middelvinger zien en hoor wat gegniffel.
Waar erger ik mij aan, waar heb je last van, wat irriteert je.
Fons steekt zijn middelvinger in de lucht.
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je die, te pas en te onpas de hele tijd gaat gebruiken want als je iets vervelend vindt dan zeg je dat natuurlijk gewoon.
De middelvinger maakt op het scherm plaats voor de ringvinger.
Waar ben ik trouw aan. Wat zou je nooit doen omdat dat niet bij je normen en waarden past…..dat is de ringvinger.
En als laatste de pink en die zegt wat wil ik nog leren, waarin wil je groeien!

Het is even stil.
Dat was een korte presentatie aan de hand van je hand.’ 
Er wordt enthousiast geklapt! 
Ik herhaal nog één keer waar iedere vinger voor staat.
Op een werkpapier met voorgedrukte hand gaan ze aan de slag.
Oké en alles wat je opschrijft is goed..
Aan de hand van je hand iets over jezelf schrijven kunnen mijn leerlingen héél erg goed, het resultaat is wederom verbluffend.

Nabespreking
Wat leer je hier nou van? vraag ik en kijk de groep rond.
Dat je weet waar aan je moet werken,  zegt Ennie.
Welke afspraken je met jezelf hebt gemaakt, voegt Milia er aan toe.
Héél goed. Maar wat betekent het voor de groep?
Dat je anders naar die ander gaat kijken, antwoordt Celine.

Ik steek mijn duim omhoog en denk mooier had ik het zelf niet kunnen zeggen….

met dank aan @m.v.d.s voor het idee