mindmap

Hoe ging het , vraag ik aan Fons als hij terug komt. Het ging héél erg goed en weet je, hij kon ook alles zelf opschrijven. Fons heeft aan Sieb, uitgelegd hoe je een mindmap kunt maken. Vrijdagochtend komt Sieb zijn mindmap laten zien. Hij gaat voorzichtig op de stoel zitten. Fons zit naast hem. Met zijn kleine handen houdt hij de mindmap omhoog en begint te vertellen. Soms leest hij op zijn kop en dan draait hij zijn papier. De mindmap gaat over Sieb. Hij vertelt over school, zijn familie.

Kijk, hier zie je welke hobby’s ik heb. Hardlopen, zwemmen en schoonspringen.

Er wordt héél zacht gefluisterd. Schoonspringen….wat knap…

Sieb vertelt over zijn dagelijks leven. Dat bestaat uit: hersens kraken, rekenen, schaken, lezen…..lego…bomen tikkertje.

Wat heb je dat goed gedaan en wat knap dat je dat durft te vertellen bij ons in de bovenbouw. Sieb krijgt applaus en er wordt instemmend geknikt. Misschien kun je even langs lopen, zodat iedereen het van dichtbij kan zien, zeg ik tegen Sieb. Hij staat op en loopt trots door de kring. 

Wie heeft een vraag aan Sieb? Hoelang doe je al aan schoonspringen?  vraagt Siena. Nog niet zo lang, antwoordt Sieb serieus. Is het moeilijk? wordt er gevraagd. Sieb knikt. Wat vind je het leukste vak op school? zegt Lex. Taal… vind ik leuk!

Goed gedaan Sieb en leuk dat je bij ons in de groep bent geweest met je prachtige mindmap, zeg ik.

Daar zit hij, Sieb uit groep 3, op een te grote stoel met zijn mindmap in zijn handen. Zestig ogen kijken hem en dan volgt er een daverend applaus.