toveren

Dinsdag na de pauze zitten alle 4e jaars achter een ChromeBook. Ik open het digibord want ik heb in Prowise een les voorbereid. Hoe werk je in en met Google Classroom. Oké begin ik Heeft iedereen ingelogd? Het blijft stil en dat is het teken dat ik verder kan gaan.

Je ziet daar … linksonder dit icoontje…. Dat is het icoon van Google Classroom. In Google Classroom kan ik een opdracht voor jullie klaarzetten. En die opdracht kan je dan zelfstandig gaan maken.

De werkers volgen de stappen en het valt mij op dat ze het héél snel begrijpen. Zonder mijn stappenplan hadden ze het ook opgepakt, denk ik. Hé dat is jouw foto?  wordt er gezegd. Ja dat komt omdat ik de opdracht gemaakt heb!

De opdracht in Google Classroom is het schrijven van een verhaal, waarbij ze de woorden vogel – winter – sneeuw – ijs – schaatsen moeten gebruiken. Ze beginnen ijverig te typen. De één wat sneller dan de ander. Ik loop rond en zie de volgende zinnen voorbij komen:

en ik zie een vogel en het is winter..

en een eendje schaatst in de winter.

vogels zijn lief.

op het ijs ligt sneeuw.

arenden kunnen niet vis eten want vissen zitten onder het ijs waar je op schaatst.

En als je klaar bent..wat moet je dan doen? 

Dan kun je het bij mij inleveren door het bestand, waarin je net hebt gewerkt, toe te voegen en in te leveren. En weet je wat héél erg grappig is,  ik kan zien wie het heeft ingeleverd!’

Ze kijken me wat ongelovig aan. Kijk hier kan ik zien wie het al heeft ingeleverd.

Ik wijs op het digibord. Zo dat zijn er best al veel zeg ik tevreden.

Op het scherm staan namen en zeven afgerond. Hé.. ik had ‘m ook al ingeleverd? zegt  Gustav. Had je al op inleveren geklikt? vraag ik.

Hij drukt op “inleveren” en de zeven verandert direct in een acht. Er klinkt een verbaasd Yeah…. Wow

Werken op een device ‘t is soms net toveren…