opa en oma dag

Wat bijzonder dat u er allemaal bent.
Ik heet alle opa’s en oma’s welkom in de groep en het ontroert me.

We hebben de afgelopen weken over vroeger gewerkt. 
Als afsluiting mochten alle kinderen hun opa’s en oma’s uitnodigen.
Alle kinderen waren best wel een beetje zenuwachtig.
De groep zit bomvol en zevenenzeventig opa’s en oma’s hebben de moeite genomen
om deze middag naar de school van hun kleinkind te komen.
Een aantal ken ik, maar dit voelt anders.

Op het digibord staat het welkomsgedicht.
Handig omdat alle kinderen het hardop kunnen voorlezen en alle opa’s en oma’s kunnen meelezen als ze het niet goed kunnen horen….
Daarna zingen we met z’n allen ‘Mijn opa, mijn opa…’
Het klinkt geweldig omdat iedereen enthousiast meezingt.
We hebben een druk programma. Met een buiten- en een binnen activiteit, zeg ik na de laatste tonen.
De groep is in tweeën gedeeld en de kinderen weten precies wat ze moeten doen.
Het duurt even voordat de ‘buitengroep’ weg is.
Op weg naar de kinderboerderij met de dieren, het grote veld, het kleuterplein, de bosrand, het buitentheater…..

Binnen starten de kinderen met het grote opa en oma interview.
Er worden vragen gesteld als: Waren je ouders lief?
Wie was je beste vriendin? Kreeg je weleens straf? De opa’s en oma’s antwoorden rustig.
Een enkeling noteert ook nog alle antwoorden.

Twee opa’s en twee oma’s wachten geduldig wat hun kleinzoon ze allemaal laat zien.
Kom we gaan nu met een kroontjespen schrijven. Een opa wordt aan zijn hand meegetrokken naar de knutseltafel. Hij schrijft: Opa vindt het heel bijzonder bij F. te gast te zijn op de WP op Valentijsdag.

Terwijl een opa in een poeziëalbum aan het schrijven is, drukt zijn kleindochter met een grote glimlach twee stickers onder het versje.
Zal ik even wat te drinken gaan halen, hoor ik een opa zeggen.
Die hadden wij niet, zegt een opa terwijl hij uitleg krijgt over Rekentuin op een Chromebook.

Als de groep na bijna drie kwartier weer compleet is mogen de opa’s en oma’s vragen stellen.
Ik zie daar Lijn drie staan, wat is dat? Leren jullie rekenen door twee appels en zes appels bij elkaar te doen? ‘Hoe zorgen jullie ervoor dat je bijblijft met alles.’
De kinderen kunnen veel vragen goed beantwoorden. Ik vul aan, ‘vertaal’ en geef voorbeelden.

Dan is het kwart over één en alle kinderen gaan naar huis met hun opa en oma.
We willen niet heel hebberig doen, zegt een oma terwijl ze me een hand geeftmaar we willen nog graag een keer komen. Een opa zegt : Ik wou dat ik hier op school had gezeten.
Bedankt dat we mochten komen, zeggen twee oma’s in koor.

Wat een bijzondere middag, voor iedereen…..