Een geschiedenis boek met prachtige plaatjes en tekeningen. Ik vond het als kind geweldig, verhalen over de geschiedenis ik kon er eindeloos naar luisteren.
Dat was toen en nu…..
In mijn groep zijn we gestart met het tweede werkstuk, zoals voorgaande jaren is dat een geschiedenis onderwerp aan de hand van de Canon van Nederland. Vorig schooljaar kreeg ik de kans (dankzij Madelief en Ida) om héél veel presentaties te geven over de onderwerpen die mijn leerlingen niet gekozen hadden.
Ieder jaar is het anders, ook dit jaar. ‘De 7e jaars kiezen een Canon onderwerp en de 8e jaars…..’‘Weer een Canon onderwerp’ sputteren een aantal van mijn 8e jaars. Ja Lau dat heb jij vorig jaar allemaal al verteld, zeggen ze. ‘Oké, dan kies je zelf een geschiedenis onderwerp.
Ze knikken en gaan akkoord.
Fons en Badru kiezen de Amerikaanse burgeroorlog.
Wij kiezen de Titanic, melden Milia en Doortje.
Ik wil eigenlijk wel weten hoe de Eerste Wereldoorlog afloopt, zegt Justus. Want dat weet ik alleen van de Tweede Oorlog, kan dat ook? Tuurlijk mag dat, Just.
Maurits kiest voor het ontstaan van het Colloseum.
Wij doen wel een Canon onderwerp, zegt Galvin. Tim knikt.
Wij doen de stijl, zegt hij.
Lau, wij doen het over de WP, zegt Lisa.
Dan gaan we ook Jeroen interviewen, vult Carlijn aan.
Prima plan.
Ik bespreek de onderzoeksvragen.
Als Galvin en Tim aan de beurt zijn zegt Tim: Maar we kijken toch wel die leuke filmpjes.
Met ‘die leuke filmpjes’ bedoelt hij de Klokhuis filmpjes.
Als we het eerste filmpje bekijken over de hunebedden of hunnebedden zingt hij enthousiast mee met
…helpt de geschiedenis vooruit omdat het altijd anders kan.
Helaas mijn tijd is voorbij, ik moet er weer vandoor
want er is altijd wel ergens iets mis met de geschiedenis!
Ja en als hij het niet meer weet dan zegt ‘ie dat altijd, zegt Justus die gek op geschiedenis is, schaterend.
De presentator in zijn paarse jasje verdwijnt door de paarse deur en laat de geschiedenis achter zich.
Geschiedenis, toen en nu….